Studijsko putovanje na Island

U sklopu projekta “Istražujući raSTEMo”/Explore and grow with STEM”, financiranog od Islanda, Lihtenštajna i Norveške kroz Financijski mehanizam EGP-a i Državnog proračuna Republike Hrvatske u subotu, 21.10.2023. projektni tim naše škole uputio  se prema Zračnoj luci Franje Tuđmana Zagreb, kako bi posjetio Island i odradio posljednje studijsko putovanje.

Nakon vožnje Zagreb –  München – Keflavik,  u 00:10 smo sletjeli i ostali zatečeni ljepotom i neobičnim pejzažima Islanda. Tamo nas je dočekala i zaželjela toplu dobrodošlicu Sigrun, predstavnica GeoCampa te smo se svi zajedno uputili do Reykjavika. Oko 02:00 sata smo se prijavili u hotel Marina i pošli za počinak.

22.10.2023. Nakon jutarnjeg buđenja i doručka, odlučili smo istražiti Reykjavik u društvu gđe Nade Borošak, učiteljice likovne kulture, koja već 30 godina živi i radi na Islandu. Prvo smo posjetili staru luku, a nakon toga smo obišli neke od znamenitosti Reykjavika kao i sam centar grada. Nakon poslijepodnevnog odmora, otišli smo sa Sigrun i Arnbjörnom na zajedničku večeru gdje smo detaljno dogovorili aktivnosti koje planiramo realizirati u iduća tri dana. Nakon večere otišli smo još jednom u šetnju gradom u nadi da ćemo vidjeti Auroru borealis koja nam se i ukazala – pomalo sremažljivo, no svejedno očaravši nas svojom zelenom svjetlošću.

U ponedjeljak 23.10. 2023. slijedio je dan prepun aktivnosti: saznali smo kako se proizvodi zelena, održiva energija u jednoj od najvećih geotermalnih elektrana na planeti, Hellisheiði ON Power plant. Geotermalna elektrana  se nalazi u prekrasnom okruženju okruženom lavom i mahovinom.

Zatim smo otišli u obilazak Zlatnog kruga. Zlatni krug ima sve islandske najzanimljivije znamenitosti. Regija Zlatnog kruga bogata je poviješću i može se pohvaliti snažnim slapovima, geotermalnim toplim bazenima, erupcijskim gejzirima, razdvajanjem kontinentalnih ploča, kao i proizvodnjom ukusne hrane.

Prva prirodna znamenitost na putu Zlatnog kruga koju smo posjetili bio je Gullfoss (u prijevodu ‘Zlatni slapovi’) jedan je od najpoznatijih i najomiljenijih slapova Islanda, a nalazi se u kanjonu rijeke Hvítá na jugozapadu Islanda. Zatim smo obišli gejzire. Među njima je najveći Strokkur gejzir tipa fontane koji se nalazi u geotermalnom području uz rijeku Hvítá. Obično izbija svakih 6-10 minuta. Njegova uobičajena visina je 15-20 metara, iako ponekad može eruptirati i do 40 metara.

Posjetili smo uzgajalište gljiva na kojoj smo se upoznati s procesom uzgoja gljiva i obišli prostor u kojem se uzgajaju gljive. U sklopu farme je restoran u kojem smo ručali juhu od gljiva uz koju se poslužuje kruh i maslac. Nakon ručka  posjetili smo Iceland Spa Fontana gdje smo mogli vidjeti jedinstven doživljaj ljekovitosti geotermalnih izvora i pečenje kruha na geotermalnom izvoru. Probali smo slatki kruh pečen ispod zemlje na geotermalnom izvoru poslužen s ribom, kruhom i maslacem.

Posjetili smo Þingvellir (Thingvellir) Nacionalni park gdje smo vidjeli rasjed tektonskih ploča. U nacionalnom parku nalazi se je Althing, skupština na otvorenom koja predstavlja cijeli Island, osnovana 930. godine i nastavila se sastajati do 1798. Nalazište također uključuje ostatke poljoprivredne namjene iz 18. i 19. stoljeća. Park pokazuje dokaze o tome kako se krajolik njegovao tijekom 1000 godina.

Projektni tim dan je završio odlaskom u hotel.

Ujutro 24.10.2023. krenuli smo iz hotela prema  STEM centru Mixtúra na Sveučilištu Islanda. U centru smo dobili informacije o poslovima koje rade vezano uz sve osnovne škole u Reykjavíku. U Mixtúri nude besplatnu posudbu širokog spektra materijala (knjige, 3D printere, audio i vizualna pomagala, Lego komplete za programiranje) za učenje i poučavanje. Filozofija Búnaðarbankinna je omogućiti školskom osoblju i osoblju izvan nastave da isprobaju razne inovacije u svom radu bez obaveza. Učitelji tako mogu testirati podatke i materijale te potom odlučiti namjeravaju li u njih ulagati u budućnosti.

Pokazali su nam svoje zbirke pribora (koje škole mogu posuditi) i podijelili s nama ideje i inspiracije. Oko podneva smo ručali u Reykjavíku.

U središtu Reykjavika poduprli smo povijesni štrajk  za prava žena i jednakost, prvi nakon 1975. godine. Ostatak poslijepodneva imali smo slobodno vrijeme  koje smo iskoristili za obilazak Reykjavíka i posjet Plavoj laguni koja je najpoznatija po mekom bijelom kremenovom blatu i po svojoj vrućoj vodi bogatoj mineralima te oba imaju ljekovite učinke na kožu.

Navečer smo se vratili u Reykjavik i tradicionalno nakon kupanja jeli sladoled i isprobali neke nove okuse.

U srijedu 25.10.2023. je također dan bio vrlo bogat aktivnostima – prvo smo se uputili se u obilazak Islandskih škola. Prva škola koju smo posjetili je tradicionalna osnovna škola “Gerðaskóli” koja se nalazi u mjestu zvanom Garður. Tamo smo se upoznali s osobljem, koji su nam pokazali njihove obrazovne prostorije (učionice, knjižnica, prostorije za izvođenje projekata). Također smo bili upoznati s načinom rada s učenicima zvanom “Genius Hour”, koji koriste već nekoliko godina u nastavi, gdje učenici jednom tjedno izdvajaju 60 minuta koje koriste kako bi radili na novim idejama za buduće ili trenutne projekte, ili jednostavno koriste vrijeme kako bi unaprijedili već neke postignute vještine.

Nakon posjeta Gerðaskóli, uputili smo se prema sljedećoj osnovnoj školi “Stapaskóli”. Stapaskóli je novonastala osnovna škola koja se sastoji od 500 učenika i 60 osoblja, s učionicama raspoređenim na dva kata, s dodatnim tehničkim prostorijama. Učionice su formirane u parovima – sve su usporedive veličine i nude visok stupanj fleksibilnosti, ovisno o rasporedu nastave. Arhitekti su se pobrinuli da osiguraju dovoljno dnevnog svjetla, te u središtu svakog ‘para’ učionica nalazi se arhitektonski definirana središnja kružna prostorija, sa svjetlosnom jezgrom koja daje dnevno svjetlo na obje razine.

U 12:30 smo se uputili na ručak u restoran Bryggjan u mjestu Grindavik, gdje se nalazi i posljednja škola koju smo posjetili, a to je Grunnskólinn. Tamo smo upoznali osoblje i učenike s kojima surađujemo putem zajedničkih vježbi, te su nam pokazali učionice i njihov način rada.

Nakon obilaska škole Grunnskólinn, uputili smo se razgledavati poluotok Reykjanes uz pratnju Sigrún Svafa Ólafsdóttir i uživali u prekrasnim krajolicima. U 19:00 smo večerali, te se uputili prema zračnoj luci Keflavík. Poletjeli smo u 00:30 za Frankfurt, te smo nakon presjedanja stigli u Zagreb u 12:30 s osmjehom na licu i prepuni dojmova. Putovanje koje se ne zaboravlja !